Taal Taal

Blogs Blogs

Terug

Vlucht naar Hanoi Vietnam

Dat was een korte nachtrust want tegen 02:00 uur sta ik op, ik kan toch niet echt de slaap vatten. Douchen, aankleden en de laatste zaken in de koffer doen dat al in de hal klaarstaat. Onze Golden Retriever Gaudi heeft het al lang in de gaten: de koffer betekent dat er iemand weggaat, hij ligt er huilend naast. Om klokslag 03:00 uur staat de Schipholtaxi voor de deur en de rit naar de luchthaven wordt al een belevenis op zich. Ik ben de eerste passagier, vervolgens zijn er nog passagiers hier uit mijn woonplaats Reuver (notabene een bekende die op 100 m. woont), Vierlingsbeek en Boxmeer. In het kort: de eerste passagier (die bekende dus) gaat niet mee, hij vindt het te vroeg en heeft op het laatste moment afgezegd. De chauffeur heeft een navigatiesysteem dat niet up to date is en hij rijdt de bush bush in. Vanwege de aanleg van de nieuwe A73 zijn de op- en afritten van de oude streekweg helemaal veranderd. Gelukkig kan ik hem de weg wijzen anders waren we ergens in de bossen over de Duitse grens beland. Met de volgende passagier gaat alles goed, maar dan is het weer raak. We stoppen in Boxmeer bij een huis waar nog alles donker is. De chauffeur belt een aantal keren aan, geen beweging. Net als hij weer weg wilt rijden, gaat het licht aan. Ze hebben zich verslapen! Ik heb bewondering voor de snelheid waarmee ze zich aankleden en we hoeven maar kort te wachten. De laatste passagier staat dan weer klaar maar komt er na een minuut of tien achter dat ze de verkeerde tanden inheeft... Ik moet keuren of deze ook goed zijn, stel haar gerust en er klinkt een zucht van verlichting. Om 06:40 komen we op Schiphol aan, ruim drieeneenhalf uur onderweg geweest. Valt eigenlijk nog best mee, heb er wel eens langer over gedaan.

Ik heb nu tijd genoeg, bel met Guus en spreek af dat mij een sms-je stuurt als hij in het ziekenhuis is geweest. Hij krijgt vandaag de uitslag van een uitgebreid hartonderzoek (net op de tijd dat we in Frankfurt moeten inchecken) omdat er misschien weer iets mis is na zijn hartritmestoringen een paar jaar geleden en de daarop volgende implantatie van een defribillator. Ik voel me wel behoorlijk schuldig dat ik juist op de dag van de uitslag er niet ben, maar hij is inmiddels wel gewend aan zowel positieve als negatieve uitslagen. Wat dat betreft hebben we de laatste 17 jaar diepe dalen gekend. Maar het is steeds weer goed gekomen, dus ook nu maar postitief denken. Maar ik krijg het toch moeilijk uit mijn gedachten.

Het is wel eens lekker om veel tijd te hebben, dat gebeurt niet vaak. Voordat ik het in de gaten heb, is het echter al tijd voor de ontmoeting met onze tourleader Petra en de rest van het gezelschap. Sommige medereizenden ken ik van vorige reizen maar er zijn ook weer veel nieuwe gezichten. De vlucht naar Frankfurt met Lufthansa heeft een half uur vertraging en de hele afhandeling en vlucht zijn een beetje rommelig. Na aankomst in Frankfurt hebben we ook weer tijd genoeg, net wordt medegedeeld dat om 14:00 de boarding begint. De eerste keer dat ik met Vietnam Airlines vlieg en dan ook nog direct Business Class. Om 06:30 uur morgen lokale tijd is de aankomst in Hanoi met Vietnam visum bij aankomst gepland en kan het Vietnamese avontuur echt beginnen.

Het is nu 08:30 uur lokale tijd in Hanoi (03:30 uur in Nederland) en we zijn zojuist in het hotel in Hanoi aangekomen: hotel Sofitel Plaza in het hartje van de stad. Om 06:15 uur zijn we geland na een comfortabele vlucht van 10 1/2 uur met een prima service aan boord van de Boeing 777. Zowel bij de start als bij de landing keken we op de monitor naar dezelfde beelden die de piloot ook zag. Een camera in de cockpit liet het allemaal haarfijn zien, leuk!

De eerste indruk van Vietnam: het doet me denken aan Thailand. Vanaf het vliegveld naar de stad (ca. 45 minuten) veel rijstvelden en loslopende dieren. Verder valt het op dat iedereen met een mondkapje loopt. Het hotel in Hanoi is modern, redelijk luxe met 4-sterren. We gaan nu ontbijten, dat ziet er in ieder geval goed uit. Buffet met een hele grote keuze aan gerechten. Buiten is het zonnig en ca. 27 graden. Het programma voor vandaag: ontbijt - stadstour Hanoi - lunch - waterpoppentheater - kamerindeling - diner. Mijn gemoedstoestand is al een stuk beter: Guus heeft een goede uitslag in het ziekenhuis. Ik kan nu volop gaan genieten van deze reis!